selamat datang ke blog Senivisual-gcpsvsmkbera.blogspot.com. Satu usaha ke arah KECEMERLANGAN SENI VISUAL. Untuk paparan terbaik sila guna google chrome.Terima Kasih

Wednesday, 16 May 2012

PBS- Penilaian Berasaskan Sekolah Lembaga Peperiksaan Malaysia


  • Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(Klik untuk DOWNLOAD)                                                                                                     
Blog-blog / Laman Web sokongan PBS PSV
- www.pbsseni.com/ ( Julia Mohamad)
-Lembaga Peperiksaan Malaysia





Saturday, 12 May 2012

Harmoni


»
  1. Harmoni merujuk kepada tindak balas tampak di dalam alam dan karya seni yang menyepadukan unsur-unsur seni seperti garisan, warna, rupa, bentuk, jalinan dan ruang.
  2. Harmoni wujud di alam sekeliling apabila munculnya susunan atau ulangan unsur-unsur seni mengikut cara atau gaya yang tertentu.
  3. Tujuan menghasilkan kesan harmoni adalah untuk keserasian atau persamaan serta mengurangkan kejanggalan pada sesuatu gubahan, objek atau imej. Harmoni tidak akan wujud sekiranya terdapat ciri- ciri yang bercanggah.
  4. Harmoni dalam kraf tradisional, misalnya bukan sahaja untuk menarik perhatian manusia untuk menggunakan benda tersebut, tetapi juga untuk menimbulkan nilai-nilai estetika.

Wednesday, 9 May 2012

Cetakan

Cetakan

Pengenalan

1 Cetakan ialah proses menggambar atau mencorak yang dihasilkan dengan mengguris atau memotong permukaan plat dan menggunakan bahan pigmen.

2 kemudian,gambar atau corak tersebut dipindahkan pada permukaan kertas atau kain.

3 Melalui teknik cetakan,kita akan dapat menghasilkan beberapa edisi karya yang sama dengan mudah

4 terdapat pelbagai bahan yang boleh digunakan untuk menghasilkan cetakan seperti blok kayu,kayu nipis,strewbod,lino,stensil,profilem,ubi kentang,sayur-sayuran dan sebagainya.

5 terdapat pelbagai teknik yang digunakan untuk menghasilkan cetakan benam luak,timbul,planograf,stensil dan halangan sementara.

6 dalam bab ini,kita akan mempelajari teknik cetakan luak yang menggunakan bahan lino dan teknik cetakan halangan sementara yang menggunakan keratan akhbar dan tumbuh-tumbuhan.

Jenis-jenis Cetakan

Cetakan Timbunan

1 Hasil imej pada blok atau plat yang disapu dengan dakwat atau pewarna.

2 Hasil permukaan acuan merupakan imej yang terhasil di permukaan kertas.

3 Cetakan timbunan termasuk kaedah sayuran,kolaj,kadbod,bergelugur,lino dan potongan kayu.

4 Beberapa contoh cetakan timbunan ditunjukkan di bawah.



Cetakan Stensil/Sarigrafi

1 Cetakan ini memerlukan kain sutera yang renggang di atas kayu pemidang.

2 imejnya dihasilkan melalui keratan kertas pendua,filem lakar(profilem)atau skrin foto(foto emulsi)

3 cetakan ini menggunakan sekuji untuk menyapu dakwat atau warna di atas permukaan.

Cetakan Monoprin

1 cetakan monoprin juga dikenali sebagai cetakan satu plat

2 dihasilkan daripada permukaan yang mendatar

3 imej terbentuk pada permukaan kertas apabila sekeping kertas lembut diletakkan pada permukaan rata yang berwarna dan lakaran dibuat di atas kertas menggunakan jari atau alat

4 imej juga boleh dihasilkan dengan kesan rupa positif dan rupa negatif


Aktiviti Cetakan

Cetakan Lino

1 alat dan bahan yang diperlukan untuk cetakan lino ialah

(a) Pensel
(b) Papan lino
(c) Alat pengukit lino
(d) Dakwat cetakan lino
(e) Penggelek
(f) Sekeping kaca
(g) Kertas news print


Proses Cetakan Lino

1 lukis corak pada permukaan papan lino menggunakan pensel

2 gunakan alat pengukir lino untuk mengukir corak pada papan lino

3 cara mengukirnya tidak berbeza dengan cara mengukir kayu

4 terdapat tiga jenis alat pengukir lino,iaitu:

(a) Alat pengukir ‘V’-digunakan untuk memotong reka corak dan garisan-garisan yang nipis pada permukaan lino

(b) Alat pengukir ‘U’-digunakan untuk mencungkil bahagian-bahagian atau corak yang besar pada permukaan lino

(c) Alat pengukir pisau-digunakan untuk mengemas tepi-tepi kasar pada permukaan lino

5 bubuh sedikit dakwat lino pada permukaan kaca dan gelekkan dakwat dengan penggelek sehingga dakwat rata.untuk menghasilkan cetakan yang pelbagai warna,gunakan warna cerah untuk warna pertama.

6 gelekkan penggelek yang berwarna pada permukaan papan lino yang telah diukir.

7tekapkan kertas ‘new print’pada permukaan lino yang telah diwarnakan

8untuk mendapatkan warna kedua dan gubahan yang lebih halus,bersihkan papan lino daripada warna pertama.

9Ukir corak-corak yang lain.ulangi langkah tiga dengan dakwat kedua.seterusnya ulangi langkah empat dan lima


Cetakan Stensil profilem

1 alatan dan bahan yang diperlukan dalam cetakan stensil profilem ialah:

(a) Pemidang skrin
(b) Pensel
(c) Pisau pemotong(pisau NT)
(d) Seterika
(e) Sekuji
(f) Kain sutera
(g) Profilem
(h) Pewarna
(i) Kertas/kain untuk cetakan


Proses cetakan Stensil Profilem

1 sediakan lakaran corak

2 lukis corak pada permukaan belakang profilem

3 potong bahagian yang hendak diwarnakan dengan pisau NT

4 letakkan filem yang telah siap di atas permukaan rata dengan bahagian berlilin menghadap ke atas

5 sediakan pemidang skrin.letakkan pemidang skrin di atas filem profilem dan gosokkan dengan seterika

6gamkan pita pelekat di sekeliling pemidang skrin

7alas meja cetakan dengan surat khabar.ratakan kain atau kertas di atasnya.

8letakkan skrin di atas bahagian yang hendak dicrtak

9bubuh perwarna dibahagian atas pemidang skrin

10ratakan warna di atas skrin dengan sekuji dengan cara menariknya(seelok-eloknya sekali sahaja)

11angkat pemidang skrin secara perlahan-lahan

12pemidang skrin tambahan perlu untuk cetakan beraneka warna.kedudukan imej cetakan perlu tepat,terutama apabila beberapa jenis warna digunakan.sentiasa memulakan cetakan dengan warna yang paling muda

Kemasan,Persembahan dan Pemeliharaan


1 karya yang telah dicetak perlulah dibingkaikan supaya kelihatan kemas dan menarik

2 tuliskan bilangan atau siri cetakan,tajuk,atau siri cetakan dengan pensel atau karbon dan tanda nama,tarikh(tahun) dengan pensel atau karbon

3 lengkapkan karya dengan lekapan atau pembingkaian dan pastikan bahagian tepian cetakan tidak terlindung bertujuan untuk menentukan ketepatan pada cetakan

4 elakkan karya cetakan terdedah daripada cahaya yang kuat supaya warnanya tidak mudah luntur


Tuesday, 8 May 2012

Video Catan

Teknik Catan

a. Teknik Cat Air ( water colour )



b. Teknik Cat Minyak ( oil painting ) 








c. Teknik Cat Akrilik ( acrylic painting )





Penerokaan TEKNIK
a- Basah Atas Basah (wet on wet technique)

b- Titik (pointilism technique)


c-Teknik Impasto (Impasto technique)


d- Teknik Glazing ( Glazing technique)


e- Teknik Scumbling ( Scumbling technique)








Catan

Catan

a- Pengenalan



1. Catan ialah proses menghasilkan karya seni halus dengan menggunakan bahan berwarna atau cat yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata. Aktiviti catan membolehkan seseorang menyedari serta dapat merakamkan kesan cahaya pada bentuk, rupa serta susunan yang terdapat pada alam sekitar. 

2. Catan adalah bebeza dengan lukisan. Lukisan menggunakan media kering dan memperlihatkan dengan jelas penggunaan garisan. Sebaliknya, catan menggunakan media basah sama ada warna berbahantara air atau minyak tanpa memperlihat kesan garisan dalam gubahan pada objek-objek catan, kesan garisan hanya wujud akibat kesan ton warna dan atau sememangnya sifat bergaris pada objek berkenaan.

Catan Akrilik: 
memerlukan kepakaran yang sangat tinggi dalam mengadun warna .
3. Catan merupakan perbuatan meletakkan pewarna "pigment" terlarut dalam pelarut (atau medium) dan agen pengikat (gam) kepada permukaan (sokongan) seperti kertas, kanvas atau dinding. Ini dilakukan oleh pencatan; takrif ini digunakan terutamanya jika ia merupakan kerjayanya. Manusia telah mulai melukis 6 kali lebih awal atau lama berbanding penggunaan tulisan.
Catan minyak: Palitan warna yang tebal, menimbulkan kesan jalinan yang menarik.

Catan minyak-Monalisa: Karya Leonardo Da Vinci-
menjadi karya agung dunia catan.
b- Sejarah Catan

1. Seni catan dan lukisan dinding yang terawal dihasilkan oleh manusia adalah pada 30,000 tahun dahulu, ia itu pada  zaman paleolitik lagi. Manusia pada zaman itu masih belum mengenal erti bercucuk tanam, mereka hanya memburu untuk hidup.

2. Lukisan-lukisan ini dihasilkan oleh orang-orang zaman batu yang tinggal dan berteduh di dalam gua serta hidup dalam puak-puak atau kumpulan. Lukisan-lukisan ini merupakan imej binatang, dilukis bagi tujuan keagamaan dan penyembahan kepada tuhan mereka untuk kejayaan memburu hari esok. Berdoa untuk dimurahkan rezeki. Di samping itu upacara ritual akan diadakan pada malam-malam tertentu dengan tarian dan nyanyian di hadapan unggunan api(ala ala Red Indian) bagi memuji dan meminta rezeki dari tuhan mereka.Semakin lama, gua itu semakin sarat dengan lukisan yang semakin harinya semakin cantik dengan teknik serta penggunaan medianya juga semakin diperkembangkan. Bermula daripada teknik melukis dengan arang, ia kemudiannya diperbaiki dengan teknik cetakan atau hand-stencil dengan menggunakan getah-getah tumbuhan sebagai warna.

3. Antara gua-gua yang terawal dihuni oleh orang-orang batu ini adalah Gua Cosquer yang terletak di Maditerranean Coat berhampiran Marseilles, Perancis  yang kini lebih daripada separuh gua ini sudah ditenggelami laut tetapi lukisan-lukisannya masih lagi dapat dilihat dengan jelas. Sehingga kini, gua ini masih lagi menjadi pusat penyelidikan para penyelidik seni dan ahli-ahli arkeologi. Disamping itu, gua ini juga menjadi salah satu pusat perlancongan di Marseilles.

Catan pada dinding gua

catan pada dinding gua

5. Aktiviti-aktiviti purba ini juga dilakukan dengan tidak kurang kreatifnya oleh orang-orang batu yang menghuni gua-gua di timur Sepanyol, Italy, Jerman, selatan Rusia dan utara Afrika dan banyak lagi negara  Eropah.

6. Inilah asal-usul lukisan dinding dan juga seni catan. Walaupun pada asalnya hanya contengan tetapi ia adalah sumber sejarah yang amat bernilai untuk mengetahui sosio-budaya masyarakat pada masa itu. Itulah sumbangan terpenting lukisan atau catan dalam pensejarahan peradaban manusia. 


7. Sejarah catan dikatakan bermula pada Zaman Yunani Purba. Gambaran yang dibuat mengisahkan aktiviti keagamaan. Media yang digunakan ialah mozek dan fresco. Pada Zaman Renaissance yang merupakan zaman kemuncak seni lukis di Eropah, media yang digunakan ialah cat minyak, cat air, fresco dan tempera.
catan fresco-lukisan pada dinding,unsur keagamaan.

catan fresco-lukisan pada dinding, unsur keagamaan.
8.  Pada abad ke-20, muncul satu aliran baharu dalam persembahan catan yang mempersembahkan catan yang mempersembahkan karya seni abstrak dan semi abstrak. 

9. Di Malaysia, catan mula berkembang sekitar tahun 1930-an. Pelukis yang terkenal ialah Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen yang banyak menggunakan media cat air.


c- Media Catan

1. Cat Air


Pengenalan:
  • Bahan warna dalam karya cat air ialah pewarna dalam bentuk kek atau tiub. Ia bersifat lut sinar, lembut dan boleh dibuat legap sekiranya cat air diambil terus dari tiub. Cat air akan menjadi tebal atau pekat warnanya sekiranya disapu berlapis-lapis.
  •  Bahantara yang digunakan ialah air. Kertas yang digunakan ialah kertas cat air, berus yang sesuai digunakan untuk karya cat air ialah jenis lembut dan beraiz antara 000 hingga 14.
  • Palet juga diperlukan untuk membancuh warna. Sebuah bekas seperti gelas atau botol yang bermulut lebar diperlukan untuk mengisi air bersih dan untuk mencuci berus
  • Terpentingnya cat air ini adalah kepakaran pengkarya meneroka dan aplikasi kesan-kesan khas pada objek-objek tertentu dalam karya. Juga kepakaran menggunakan warna cair yang lut sinar secara terancang. 
  • Menggunakan jenama terpilih juga dapat membantu penghasilan karya bermutu.
 Contoh Warna Cat Air:
Warna air (Water colour) Jenis TUBE.
Warna Air Jenis KEK (water  colour cake)




Contoh Karya Cat Air








2. Cat Poster

1. Cat poster boleh didapati dalam tiub atau botol. Ia mengandungi pengilat larut air dan bersifat legap. Bahantara yang digunakan ialah air. Berus yang digunakan untuk berkarya menggunakan cat poster ialah jenis lembut dan keras. Manakala kertas daripada jenis ‘cartridge’ yang tebal dan berpermukaan licin digunakan. Air yang bersih diperlukan untuk menghasilkan campuran warna.

2. Sifat cat poster adalah legap. Ia sangat berbeza kesan sapuan warnanya jika dibandingkan dengan warna air walaupun pelarutnya sama. Warna air terkenal dengan keupayaan teknik cairnya tetapi cat poster khusus untuk kerja-kerja pewarnaan yang legap sahaja. Ia lebih sesuai untuk mewarnakan kerja-kerja grafik kerana sapuannya rata.


warna poster

3. Cat Tempera


1. Bahan warna berbentuk serbuk atau perekat dalam tiub yang sedia proses. Ia mengandungi bahan pengilat seperti kuning telur atau gam cecair. 


2. Untuk menghasilkan karya menggunakan cat tempera, alat dan bahan yang digunakan ialah berus jenis lembut atau keras, kertas tebal, kain kanvas atau papan. Biasanya teknik yang diaplikasikan ialah disapu mengikut lapisan yang nipis, jalur sapuan diselang-selikan supaya kesan warna rata dan licin.

3.  Ia dalah pewarna kekal dan cepat kering, dilarutkan dengan air. Penggunaan warna tempera telah bermula sejak lama dahulu. Ia juga digunakan untuk membuat catan poster.
warna tempera
karya dari warna Tempera
Tajuk:Madonna and Child
Pelukis: Duccio,


4. Cat Akrilik

Cat Akrilik adalah cat yang mudah kering. Ia mengandungi pigment emulsi polimer akrilik. Ia boleh dilarutkan dengan air, tetapi setelah ia kering ditidak boleh dilunturkan dengan air atau tidak telap air.  Ia bergantung kepada bahan campuran semasa penggunaan warna tersebut. Kesan cepat kering warna akrilik boleh dilambatkan dengan campuran bahan tertentu (acrylic retarders). Ini penting juga bagi membantu pengkarya mengadun warna dengan ton atau kesan yang dikehendaki. Warna akrilik bersifat legap dan kesannya berkilau.

Kesan berkilau hampir sama dengan cat minyak. Tetapi warna ini sifatnya sangat berbeza dengan cat minyak. Cat minyak adalah berasaskan minyak, akrilik berasaskan air. Masa kering warna antara kedua-duanya sangat jelas berbeza . Warna minyak lambat kering manakala warna akrilik sangat cepat kering, ini menyukarkan dalam penghasilan ton jika pengkarya kurang mahir  mengolah bancuhannya. 

Warna akrilik juga mempunyai kelebihan kerana boleh dicampur dengan jenis warna lain seperti pastel, arang, pen dan lain-lain. Warna ini popular digunakan oleh pelukis warna untuk cetakan lino, warna potret, semburan (airbrushing), teknik cat air dan cetakan skrin untuk pakaian. 

 Contoh Warna Cat Akrilik:





Contoh Karya Cat Akrilik:









5. Cat Minyak
Cat minyak boleh diperoleh dalam bentuk tiup. Bahantaranya ialah turpetine. Bahan pengilat  ialah minyak linsid, minyak poppy atau minyak kacang. Berus yang digunakan adalah jenis lembut dan keras, pisau palet, kekuda, kanvas, papan, kayu playwood dan kadbod. Teknik yang diaplikasikan ialah teknik impasto, glazing, cat tepat atau hard edge, titik, scumbling atau teknik melembut.

Contoh Cat  Minyak:
warna minyak
Contoh Karya Cat Minyak:








d- Teknik Catan


1. Teknik Cat Air

Teknik Basah Atas Kering


Ciri-ciri:
Teknik ini melibatkan sapuan warna basah ke atas permukaan kertas yang kering untuk menghasilkan kesan legap. Teknik ini banyak digunakan kerana sesuai dengan beberapa jenis media dan agak senang dikawal sapuan warnanya. Teknik ini juga boleh menggunakan warna yang basah dan disapukan ke atas lapisan warna yang telah kering bagi mendapatkan kesan lut sinar.

Campuran Warna:
Campuran warna yang hendak digunakan haruslah tidak pekat dan tidak terlalu cair. Kertas hendaklah kering. Sapuan berus yang spontan adalah digalakkan.


Cara:
Warna disapu ke atas kertas lukisan yang kering. Mulakan dengan lapisan yan nipis dan ditindih berperingkat-peringkat dengan ton yang semakin gelap. Untuk mendapatkan kesan transparensi, basahkan berus dan celup ke dalam warna yang cair, sapu di atas kertas lukisan. Biarkannya kering dan ulangi aktiviti yang sama.

Teknik Basah Atas Basah


Ciri-ciri:
Teknik ini melibatkan sapuan warna cair ke atas permukaan kertas yang basah. Ia menghasilkan kesan lut sinar. Teknik ini merupakan teknik yang dramatik bagi media cat air dan yang paling sukar untuk dikawal sapuannya. Pelukis harus membiarkan warna terdahulu yang masih lembap. Sapuan warna berikutnya adalah lebih tinggi kandungan air dan pewarnanya. Jika tidak, warna akan bercampur dan hasilnya nampak kotor.


Campuran warna:
Campuran warna hendaklah tidak terlalu pekat atau terlalu cair. Sebaik-baiknya ia harus mempunyai nilai warna yang cukup terang. Ini kerana warna cat air akan nampak kurang cerah apabila kering. Gunakan sapuan berus yang spontan.

Cara:
Kertas dibasahkan dengan satu lapisan air atau warna yang cair. Warna disapukan apabila permukaan masih basah. Jika menggunakan lakaran pensel, elakkan daripada memadam garisan kerana ini akan menimbulkan kesan berbulu. Seterusnya ia akan meninggalkan kesan kering berlegap.

Teknik Berus Kering


Ciri-ciri:
Teknik yang melibatkan sapuan warna terus dari tiub ke atas permukaan kertas. Teknik ini boleh juga melibatkan sapuan warna yang pekat ke atas lapisan warna yang telah kering untuk menghasilkan kesan jalinan. Ia akan memberi kesan kering berlegap.


Campuran warna:
Gunakan warna terus dari tiub atau bancuhkan warna yang dikehendaki itu dahulu dengan pekat. Kertas hendaklah kering. Sebaik-baiknya, asingkan warna yang telah dibancuh.


Cara:
Gunakan berus yang kering untuk mengambil warna yang telah dibancuh. Warna disapukan dengan rata pada bahagian tertentu di atas permukaan kertas yang kering. Sapukan pada bahagian tersebut satu demi satu supaya warna pada setiap bahagian tidak bercampur. Gunakan berus yang halus bagi menandakan jalinan yang halus. Jika ingin menimbulkan kesan tindihan, biarkan warna kering dahulu. Kemudian, sapukan warna yang pekat ke atas lapisan warna yang telah kering.

Teknik Kecatan
Ciri-ciri:
Teknik ini melibatkan sapuan warna terus dari tiub. Kertas sentiasa basah sehingga catan selesai dibuat. Catan jenis ini memberi kesan jalinan dan kekasaran. Melalui teknik ini, catan kelihatan bebas, semula jadi dan spontan.


Campuran warna:

Warna yang pekat dari tiub digunakan. Sapuan warna terus dari tiub atas kertas. Jika hendak menggunakan air, hanya gunakan sedikit sahaja.

Cara:
Ambil warna terus dari tiub dan sapukan pada permukaan kertas lukisan. Campuran warna yang kedua ditindihkan di atas warna yang pertama tanpa menunggu warna itu kering. Kertas sentiasa basah sehingga catan selesai dibuat.


2. Teknik Cat Minyak

i. Teknik Impasto

- Menggunakan warna pekat, terus diambil daripada tiub warna dengan berus atau pisau palet ke atas kanvas. Kesan jalinannya kasar dan lebih tebal.


- Impasto memberikan dua efek. Pertama memberikan kesan pantulan cahaya berbeda dibandingkan dengan goresan kuas biasa. Yang kedua memberikan kesan ekspresi yang lebih kuat. Pencatan menyedari seberapa kuat kuas atau pisau palet digoreskan, serta kecepatan goresannya. Tujuan pertama lebih sering dipakai oleh pencatan  klasik seperti Rembrandt, seperti untuk memperlihatkan lipatan kain atau pantulan cahaya dari perhiasan. Sementara tujuan kedua sering digunakan oleh pencatan era moden seperti Vincent van Gogh. Frank Auerbach menggunakan teknik impasto secara berlebihan untuk menampilkan kesan trimatra yang benar-benar kuat.




ii. Teknik Glazing

- Mewarna selapis demi selapis untuk menimbulkan kesan lembut, licin dan berkilau.




iii. Teknik Titik  (pointilisme)

- Menghasilkan titik-titik menggunakan berus secara bertindih-tindih untuk menghasilkan objek.



iv. Teknik Hard Edge

- Mempunyai rupa bentuk yang jelas dan tepat, menggunakan 'masking tape' untuk memisahkan warna kelihatan seperti dipotong-potong.



v. Teknik Scumbling (melembut)
- Menggunakan lapis nipis warna legap di atas warna latar untuk menimbulkan kesan lut sinar atau kesan kusam.




e- Perbezaan antara lukisan dengan catan

Kedapatan salah faham tentang kedua-dua karya seni halus ini. Kekeliruannya telah menyebabkan tidak tepat istilah dalam pemetaan karya. Di bawah ini dinyatakan beberapa huraian yang membolehkan kefahaman anda tentangnya jelas.

Lukisan dan catan, kedua-duanya adalah seni halus tapi banyak perbezaan antara kedua-duanya. Pendapat mengatakan lukisan adalah asas bagi catan adalah kurang tepat. Pengkarya sebenarnya perlu berkemahiran dalam melukis jika ia mahu menjadi pengkarya catan yang berjaya. Ini adalah perbezaan utama yang jelas antara keduanya.

Sangat penting untuk menguasai pengolahan garisan dan ton dalam lukisan. Catan pula ialah penguasaan warna dan persembahan. Catan adalah mementingkan pengolahan warna bagi melahirkan emosi yang berlainan. Banyak alat diperlukan dalam penghasilan catan manakala lukisan alatnya tertentu sahaja.

Medium catan adalah medium basah (wana air, warna poster, warna minyak dan lain-lain) manakala bagi lukisan ia menggunakan medium kering ( pensel, pensel warna, krayon, pastel, arang, konte dan lain-lain). Oleh yang demikian karya lukisan memperlihatkan nilai garisan yang ketara manakala karya catan lebih mementingkan nilai warna, gaya persembahan dan penerokaan medium.

Teknik yang digunakan dalam penghasilan lukisan dan catan juga adalah bebeza. Kesemua teknik kedua-duanya adalah bergantung kepada medium yang digunakan. Bagi lukisan, hampir kesemua teknik yang digunakan memperlihatkan dengan jelas gaya pengolahan garisan dalam karya. Bagi catan, teknik penghasilan bergantung kepada keupayaan sesuatu medium yang digunakan, penerokaan medium menjadi perkara penting dalam persembahan karya. 

Masa dalam penghasilan karya lukisan tidak terlalu lama, ia cepat dan segera jika dibandingkan dengan penghasilan catan. Lukisan pensel boleh dipadam dengan mudah  serta cepat kering sebaliknya bagi catan minyak atau warna air sangat sukar untuk dipadam dan ia lambat kering. 

Lukisan sangat sesuai untuk tujuan produk komersil: Lukisan kejuruteraan, seni bina. Ia menjadi penting dan lebih hebat persembahannya dengan bantuan perisian-perisian tertentu dalam dunia komputer. Ia telah menjadi lukisan digital.

Panggilan bagi pengiat seni juga berbeza. Pengiat dalam kerja-kerja melukis dipanggil pelukis manakala pengiat  catan dipanggil pencatan. Walaubagaimana pun kedua-dua karya tersebut mempunyai nilai pasaran tersendiri. Karya catan umumnya mempunyai nilai pasaran yang sangat tinggi, ini menjadi alasan dalam penglibatan hobi yang sangat mahal ini. 

f-Penggunaan Media Catan





Monday, 7 May 2012

Perisian Grafik

Perisian Grafik

Beberapa contoh perisian grafik yang biasa digunakan ialah :

a- Perisian Reka Letak:
Quark  xpress

QuarkXPress (selalunya dipanggil Quark) adalah aplikasi komputer untuk mereka dan mengedit kompleks reka letak muka surat seperti mana yang kita lihat seperti itu persekitaran yang kita akan dapat (what You See Is What You Get). Boleh digunakan sama ada Mac OS X atau Windows.  Mula diperkenalkan oleh Quark. Inc pada 1987, pemilikannya sehingga kini.

Sekarang dikeluarkan dalam bahasa Inggeris dan 36 bahasa  lain. Perisian ini digunakan pereka persendirian dan syarikat penerbitan besar untuk kerja-kerja reka letak, dari produk semuka ke pelbagai media projek seperti majalah, surat khabat, katalog dan sebagainya.


Adobe PageMaker 


Merupakan perisian yang ideal untuk program reka letak bagi keperluan perniagaan, pendidikan dan pejabat yang profesional bagi menghasilkan penerbitan yang bermutu tinggi seperti katalog dan akhbar.



b- Perisian Melukis, ilustrasi dan imej:
Macromedia FreeHand
Ia adalah aplikasi komputer untuk meraka grafik vector 2 dimensi

Macromedia FreeHand is a computer application for creating two-dimensional vector graphics that are oriented primarily to professional illustration, desktop publishing and content creation for the Web. FreeHand is similar in scope, intended market, and functionality to Adobe Illustrator, CorelDraw and Xara Designer Pro [1]. Because of FreeHand’s dedicated page layout and text control features, it also compares to Adobe InDesign and QuarkXPress. Professions using FreeHand include Graphic Design, Illustration, Cartography, Fashion and Textile Design, Product Design, Architects, Science Research, and Multimedia Production.[2]
FreeHand was created by Altsys Corporation in 1988 and licensed to Aldus Corporation which released versions 1 through 4. In 1994, Aldus merged with Adobe Systems and because of the overlapping market with Adobe Illustrator, FreeHand was returned to Altsys by order of the Federal Trade Commission.[3] Altsys was later bought by Macromedia, which released FreeHand versions 5 through 11(FreeHand MX). In 2005, Adobe Systems acquired Macromedia and its product line which included FreeHand MX, under whose ownership it presently resides.[4]
Development has been discontinued but it is still sold in versions for Microsoft Windows and Mac OS X.[4] FreeHand MX is available in English, German, Chinese (traditional and simplified), French, Italian, Japanese, Spanish and Swedish languages.
FreeHand MX continues to run under Windows 7 using compatibility mode and under Mac OS X 10.6 (Snow Leopard) within Rosetta (software), a Carbon Application emulator, and requires a registration patch supplied by Adobe.[5]
Adobe  I lustrator 
Corel Draw


Microsoft Paint atau Paint Brush
Painter 3D

c- Perisian Mengedit Foto dan Membentuk Imej:
Adobe Photoshop
CorelPaint

d- multimedia Interaktif, Linear dan Animasi:
Macromedia Director
Macromedia Flash
Macromedia Authorware

e- Perisian Reka Bentuk 3-D dan animasi:
3D Studio Max
Auto CAD

f- Reka Bentuk Laman Web:
Macromedia Flash Ms Front Page

g- Mengedit filem:
Adobe Premiere
Digital Video Producer
i Film
Ulead Video
Movie Magic
Window Movie Maker

h- Mengedit Audio:
Sound Forge
Sound Edit



...Ke menu perisian grafik tutorial