selamat datang ke blog Senivisual-gcpsvsmkbera.blogspot.com. Satu usaha ke arah KECEMERLANGAN SENI VISUAL. Untuk paparan terbaik sila guna google chrome.Terima Kasih

Friday, 15 June 2012

Mona Lisa


Mona Lisa
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Tajuk catan: Mona Lisa.
Pelukis/catan oleh: Leonardo Da Vinci ( abad ke-15)
Pengenalan:

Mona Lisa merupakan sebuah karya agung catan  Leonardo Da Vinci abad ke-15.
Kini ia disimpan di Muzium Louvre, Paris, Perancis. Lukisan Mona Lisa popular kerana hasil seninya menampakan lukisan itu seperti bernyawa. Lukisan ini dilukis selama 4 tahun tetapi tidak pernah disiapkan selepas itu. 

Senyuman misteri yang ditunjukkan Monalisa dalam catan potret terkenal karya Leonardo da Vinci akhirnya terungkap. Para akademik Jerman merasa yakin mereka telah berhasil memecahkan misteri yang telah berlangsung beberapa abad di balik identiti gadis cantik yang menjadi objek lukisan terkenal itu. Lisa Gherardini, isteri seorang pengusaha kaya Florence, Francesco del Giocondo, telah lama dipandang sebagai model yang paling mungkin bagi lukisan abad 16 tersebut. Namun demikian, para sejarawan seni sering bertanya-tanya apakah mungkin wanita yang tersenyum itu sebetulnya kekasih da Vinci, ibunya atau artis itu sendiri.

Kini para pakar di perpustakaan Universiti Heidelberg menyatakan berdasarkan catatan yang ditulis pemiliknya dalam sebuah buku pada Oktober 1503 diperoleh kepastian untuk selamanya bahawa Lisa del Giocondo-lah model yang sesungguhnya dalam lukisan itu, yang merupakan salah satu lukisan potret terkenal di dunia. "Semua keraguan tentang identiti Monalisa telah pupus menyusul penemuan oleh Dr. Armin Schlechter," seorang pakar naskah kuno, kata perpustakaan itu dalam pernyataannya.

Hingga kini, hanya diperoleh bukti kurang meyakinkan dari berbagai dokumen abad 16. "Hal ini menciptakan ruang bagi berbagai interpretasi dan ada banyak identiti berbeza dikemukakan," kata perpustakaan itu. Catatan itu dibuat oleh Agostino Vespucci, seorang pejabat Florence dan sahabat da Vinci.

Para pakar seni, yang sudah mengaitkan tahun pembuatan catan itu pada zaman abad pertengahan itu, menyatakan penemuan Heidelberg itu merupakan jawapan dan penyebutan sebelumnya menghubungkan isteri saudagar itu dengan lukisan potret tersebut. "Tak ada alasan untuk terus meragukan bahwa potret ini adalah wanita yang lain," kata sejarahwan seni Universiti Leipzig, Frank Zoelner, kepada Radio Jerman.


Misteri Potret MonaLisa & Leonardo da Vinci

SEBUAH potret lama berusia lebih 500 tahun yang digantung pada satu sudut dinding Muzium Louvre di kota Paris, Perancis terus mencetuskan misteri yang membingungkan ramai pihak sehingga kini.

Catan potret berasaskan cat minyak itu menggambarkan seorang gadis yang tidak dinafikan kecantikannya. Dia kelihatan menghadap ke arah pelukis dengan kedua-dua pergelangan tangannya dirapatkan antara satu sama lain.

Lalu dengan kedudukan begitu, Leonardo Da Vinci terus menggerakkan peralatan melukisnya dengan warna tertentu di atas kepingan papan mengikut corak dan pemandangan di hadapan matanya, sekitar 1503. Pelukis itu mengambil masa lama untuk menyiapkan lukisan itu sebaliknya ketelitian dan pelbagai penekanan dalam proses menghasilkan kerja seni itu menyebabkan potret bergelar Mona Lisa itu siap empat tahun kemudian.

Kini, selepas lebih 500 tahun, potret agung bersaiz 53 sentimeter lebar dan 77 sentimeter panjang itu digantung di sebalik cermin yang dilengkapi pengawasan ketat di sebuah galeri khas muzium terbabit. Sebelum dipindahkan ke galeri khas itu pada April 2005, jutaan peminat dari seluruh dunia mengunjungi Muzium Louvre semata-mata ingin melihat potret yang penuh dengan misteri dan enigma itu.

Selain kekaguman melihatkan hasil seni yang memukau, tanda tanya dan kebingungan pasti menerjah ke benak minda kebanyakan pihak yang memerhati dengan teliti riak wajah pada potret itu. Senyuman gadis itu aneh sekali, jarang sekali manusia memiliki senyuman misteri Mona Lisa. Bentuk senyuman itu tampak berbeza jika dilihat dari sudut berlainan. Ketaksuban terhadap senyuman itu menyebabkan ia menjadi igauan penyelidik, ahli psikologi dan pengkaji seni dalam usaha menafsirkan makna di sebalik senyuman itu.

Sekecil-kecil sudut dalam catan berkenaan diteliti bagi membongkar rahsia yang menyelubungi wanita itu malah satu program komputer direka khas untuk mengetahui perasaan model terbabit ketika dia menyimpulkan senyuman seunik itu.

Program komputer dibangunkan Universiti Illinois dan Universiti Amsterdam itu membandingkan apa yang diimbas dengan pangkalan data berbagai ekspresi wajah manusia. Ia mengukur bentuk seperti lingkungan bibir dan kerutan sekitar mata untuk menghasilkan kesimpulan. Hasilnya, program mengenal emosi itu menyatakan bahawa wanita dalam lukisan Da Vinci itu berada dalam kondisi bahagia dengan peratusannya ialah 83 peratus gembira, sembilan peratus jijik, enam peratus takut dan dua peratus marah. Pada 2003 ilmuwan dari Universiti Harvard mengatakan, cara mata pemerhati memproses maklumat visual membuatkan senyuman Mona Lisa hanya tampak unik ketika seseorang memandang bahagian lain dalam lukisan itu.

Baru-baru ini pula, sekumpulan penyelidik Kanada cuba membongkar misteri dengan mengandaikan bahawa senyuman Mona Lisa itu sebagai tanda kegembiraan wanita berkenaan yang baru saja melahirkan anak keduanya. Andaian itu berdasarkan penemuan kumpulan pengkaji itu yang mengamati bahagian lukisan berkenaan menggunakan cahaya inframerah dan teknik tiga dimensi. Dengan teknik itu, mereka dapat melihat goresan cat lapisan demi lapisan dihasilkan Da Vinci selain menjumpai bahagian yang tidak dapat dilihat mata kasar, sebelum itu.

"Dari pengamatan yang sangat mendalam terhadap lukisan itu, jelas terlihat bahawa baju dipakai Mona Lisa dilapisi kain kasa lutsinar," kata Bruno Mottin dari Pusat Penelitian dan Restorasi Muzium Perancis. Kain jenis ini banyak dipakai wanita Itali yang sedang mengandung atau baru saja melahirkan anak pada abad ke-16.

Sebelum itu, bahagian berkenaan jarang diamati kerana dianggap terlalu gelap sehingga sukar dilihat mata kasar. Namun, dengan teknik tiga dimensi itu, dapat dipastikan model Da Vinci itu sedang memakai pakaian berkenaan selepas melahirkan putera kedua.

Selain senyuman unik, satu lagi keistimewaan gaya lcatan Da Vinci menerusi potret berkenaan menyebabkan bebola mata Mona Lisa akan sentiasa memandang ke arah pengunjung tidak kira dari arah mana mereka memerhatikan lukisan itu. Akan tetapi, antara misteri paling utama dalam potret Mona Lisa untuk mengenalpasti siapa wanita itu sebenarnya.

Teori mengatakan wanita itu gembira kerana baru melahirkan anak kedua mengaitkan bahawa model Mona Lisa sebenarnya ialah Lisa Ghererdini, isteri seorang pedagang bernama Francesco de Giocondo. Nama Mona Lisa yang digunakan bermaksud Madam Lisa.

Bagaimanapun, terdapat wanita lain yang dikaitkan sebagai Mona Lisa; selain Lisa Ghererdini, wanita yang turut dikaitkan sebagai model Mona Lisa ialah Isabella of Aragon, Caterina Sforza dan Constanza d'Avalos. Seorang penulis, Serge Bramly, pula mengemukakan teori bahawa model kepada lukisan Mona Lisa adalah ibu kepada Da Vinci dikenali sebagai Caterina.

Terdapat juga pengkaji seni yang mengandaikan bahawa wajah Mona Lisa dilukis Leonardo tanpa merujuk kepada mana-mana model sebaliknya ia berdasarkan imaginasi pelukis itu yang banyak menghabiskan masa mengkaji teknik melukis wajah seseorang.

Bagaimanapun, teori yang paling mengejutkan dikemukakan Dr Lillian Schwartz dari Bell Labs yang menyatakan bahawa Mona Lisa sebenarnya wajah Leonardo sendiri dalam versi wanita. Teori itu diperoleh apabila Schwartz menggabungkan wajah Leonardo dan wajah Mona Lisa dan hasilnya, didapati bentuk kedua-dua wajah itu adalah selari!



FAKTA: Potret Mona Lisa

Catan itu menjadi popular selepas dicuri dari Muzium Louvre pada 21 Ogos 1911. Selepas kecoh mengenai kehilangan itu, seorang pekerja muzium terbabit iaitu Vincenzo Peruggia akhirnya didapati bersalah. Catan itu dijumpai dan dikembalikan ke Muzium Louvre dua tahun kemudian.

Populariti potret Mona Lisa menyebabkan ia dijadikan lagu berlainan lebih 10 kali, diinspirasi sebagai filem atau babak filem dan pelbagai sastera serta seni kreatif lain. Judul Mona Lisa diberikan kepada potret itu 31 tahun selepas kematian Leonardo. Selain Mona Lisa, judul lain adalah Giocanda.

Keistimewaan Mona Lisa adalah matanya akan sentiasa memandang ke arah pemerhati tidak kira dari arah mana anda memerhatikannya. Senyumannya juga kelihatan berbeza dari setiap sudut pandangan berbeza.

Terdapat pertikaian bahawa Mona Lisa membiarkan rambutnya terurai hingga ke bahu seperti terlihat dalam lukisan bagaimanapun ia disanggah dengan kenyataan corak seakan rambut itu sebenarnya kain pelindung kepala dan hanya beberapa helai rambut kelihatan. Perbuatan membiarkan rambut bebas terurai di zaman Renaissance adalah ciri wanita muda yang tidak memiliki sopan santun.

Selepas 500 tahun, keadaan meterial lukisan Mona Lisa yang melewati masa lama semakin membimbangkan.



Mengapa Mona Lisa tidak mempunyai alis


Kedua-dua hanya misteri senyum penuh teka-tekinya adalah soalan lain yang telah lama terpesonapara ahli seni: apa yang terjadi pada alis MonaLisa?
Seorang jurutera Paris yang telah mendedikasikan 3,000 jam untuk menyemak potret terkenal LeonardoDa Vinci kini mendakwa mempunyai jawapannya.


Pascal Cotte mengatakan bahawa ultra scan digital terperinci dari gambar abad ke-16membolehkan diauntuk melihat ke masa lalu dan melihat bagaimana isteri peniaga Florence nampak sebelum tahun kerjapemulihan.


Menggunakan scan 240-megapiksel, Mr Cotte, 49, berkata dia boleh melihat sisa-sisa dari alis kiri panjang dikaburkan dari mata kasar oleh usaha pemulihan.
Kesimpulannya adalah bahawa Mona Lisa pernah memiliki kedua-dua alis dan bulu mata, tetapi bahawa semua ini telah secara berperingkat terkikis ke titik bahawa mereka tidak lagi kelihatan.


"Jika anda melihat dekat ke mata Mona Lisa anda dengan jelas dapat melihat bahawa retakan sekitar mata telah sedikit hilang, dan yang mungkin dijelaskan bahawa suatu hari seorang kurator atau pemulih dibersihkan mata, dan membersihkan mata dihapuskan, mungkin menghilangkan bulu mata dan alis, "katanya.
Mr Cotte mengatakan bahawa kajian lukisannya juga mendedahkan bahawa Da Vinci melukisMona Lisa awalnya dengan wajah lebar dan tersenyum lebih ekspresifdaripada di tugas akhir.

Lukisan Mona Lisa 'mengandungi kod tersembunyi'

500 tahun Leonardo Da Vinci Renaissance karya telah lama tenggelam dalam misteri, dan bahkan hari ini identiti sebenarnya dari wanita dengan senyum memikat masih jauh dari tertentu. Sekarang ahliJawatankuasa Nasional Warisan Budaya  dari Itali telah mendedahkan bahawa dengan pembesar gambar resolusi tinggidari surat Lisa Mona mata dan nombor boleh dilihat. "Untuk mata telanjang simbol tidak dapat dilihat tetapi dengan kaca pembesar mereka dengan jelas dapat dilihat," kata Silvano Vinceti, presiden Jawatan kuasa. Di mata kanan tampaknya menjadi LV huruf yang baik dapat bererti namanya Leonardo Da Vinci sementara di mata kiri ada juga simbol tetapi mereka tidak ditakrifkan. Dia berkata: "Sangat sukar untuk membuat mereka dengan jelas tetapi mereka tampaknya huruf CE atau boleh menjadi huruf B - anda harus ingat gambar hampir 500 tahun sehingga tidak tajam dan jelas seperti ketika pertama dicat.

Salah satu teori yang pertama adalah bahawa potret Mona Lisa sebenarnya merupakan potret diri Da Vinci.Menggunakan bakat dan kemahiran, Da Vinci hanya menerapkan kualiti yang diperlukan untuk menggambarkan wanita sebagai lawan diri laki-lakinya. Untuk sementara waktu idea ini dianuti oleh banyak orang dan perbandingan yang dibuat antara ciri-ciri sebagai orang-orang dari MonaLisa. Baru-baru ini teori ini telah dilakukan sejak dianggap palsu dan digantikan oleh beberapa orang lain.

Untuk mempelajari satu potret boleh melihat kesamaan antara Lisa Mona dan potret diri Da Vinci.Teori yang telah sejak membantah bahawa orang-orang digambarkan adalah satu dan titik yangsama pada kesimpulan bahawa DaVinci bertanggungjawab untuk kedua-dua potret diri dan Mona Lisa. Oleh kerana itu, persamaan akan tampak sebagai seniman cenderung untuk menyajikan high tanda tangan dalam pekerjaan mereka terlepas dari subjek.

Banyak sejarawan telah menunjuk kepada individu yang mungkin banyak yang Da Vinci boleh dicat. Ini termasuk mata pelajaran yang paling dekat dengannya seperti ibunya atau nenek. Selain itu, Da Vinci bisa dicat individu yang rawak yang disajikan beberapa tinggi dia ingin menangkap. Dalam hal ini subjek mungkin bisa tetap tanpa nama selamanya.


No comments:

Post a Comment